News 

19.08.2009 - Seznamte se s novinkami v doručování úředních zásilek

Dne 1. července 2009 vstoupil v účinnost zákon č. 7/2009 Sb., který mj. nově definuje způsob doručování úředních (zejména soudních) zásilek. Považujeme za účelné vás zde informovat o nejzásadnějších novinkách v této oblasti.
Zákonem č. 7/2009 Sb. se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen o. s. ř.) a další související zákony. Elektronické doručování bylo obsaženo i v původním znění o. s. ř., avšak nebylo povinné a bylo založeno na dobrovolném principu přijetí takto doručené písemnosti dle ust. § 45f. Novela zavedla také možnost elektronického doručování novým způsobem pomocí datových schránek. Ty upravuje zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. Doručování prostřednictvím datové sítě je prioritní, s tím, že vybrané skupiny subjektů ho mají nastaven jako povinný. Jde o právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, právnické osoby zřízené zákonem, organizační složky podniku, zahraniční právnické osoby, advokáty, daňové poradce, insolvenční správce, notáře a soudní exekutory.
Fyzické osoby si mohou na vlastní žádost zřídit datovou schránku, do níž by jim státní orgány měly písemnosti doručovat. Nově je zaveden způsob doručování fyzickým osobám a určení prioritního doručování. Fyzické osobě bude primárně doručováno na adresu, kterou sdělila ve svém podání soudu. Další možností je doručovat na evidovanou doručovací adresu dle ust. § 46b o. s. ř., kterou lze nahlásit na centrální evidenci obyvatel.
Při doručování písemností do vlastních rukou s možností náhradního doručení je adresátovi nově nechána výzva a písemnost je na 10 dní uložena. Doručení nastává uplynutím této lhůty. Pokud však není zásilka vyzvednuta, písemnost se už dle novely nevrací soudu, ale je vhozena do schránky adresáta, čímž se zvyšuje možnost jeho seznámení s dokumentem. Dále je zaveden nový institut - tzv. neúčinnost doručení. Týká se situace, kdy je písemnost v důsledku fikce doručení považována za doručenou, avšak jejímu vyzvednutí bránily adresátovi omluvitelné důvody. Pak adresát může do 15 dnů ode dne, kdy se s písemností seznámil nebo mohl seznámit, podat návrh, aby soud rozhodl o neúčinnosti doručení. Díky novele byl také sjednocen vzhled všech úředních zásilek. Písemnosti budou zasílány v obálkách se zeleným pruhem s možností vyznačit variantu „pouze do vlastních rukou“ a „vhození do schránky“.
Podrobnější informace o novinkách v doručování úředních zásilek naleznete v aktuálním newsletteru Unie pro rozhodčí a mediační řízení ČR a v magazínu Satisfakce 3/2009.




Zpět >>



URMR a.s., Příkop 6, 602 00 Brno

telefon: +420 545 242 592 - e-mail: info(at)urmr.cz - web: www.urmr.cz

Úvod - O nás - Rozhodčí řízení - Mediace - Vzdělávání - Kontakt - Všeobecné obchodní podmínky - Mapa stránek

Web používá pouze funkční cookies, které jsou nezbytné pro fungování webových stránek.