20.02.2007 - Rozhodčí řízení - bez papíru lze vést spor již dnes.
Hospodářské noviny věnovaly v pondělí několik článků speciálnímu tématu – snaze ministra Pospíšila zavést do soudnictví elektronické postupy. „Stačit bude jedno kliknutí na počítači,“ říká dle HN Pospíšil. Ministerstvo spravedlnosti chce připravit několik výrazných změn, mimo jiné již letos zákon, dle kterého bude muset mít každý člověk svou doručovací adresu. Další změny, elektronické spisy a posílení soudů speciálními týmy soustředěnými kolem jednotlivých soudců, by měly následovat do čtyř let.
Podobné sliby jsme slyšeli již od několika ministrů. V rámci činnosti Unie pro rozhodčí a mediační řízení ČR jsme však od slibů dávno přikročili k činům. Vést spor v elektronické formě je možné v prostředí on-line portálu E-ARBITER již od roku 2005.
V případě zájmu stran je možné vést v prostředí elektronického sudiště rozhodčí řízení od podání žaloby po vydání rozhodčího nálezu. Pokud si strany zvolí v rozhodčí doložce či ve smlouvě o rozhodci svoje e-mailové adresy jako adresy doručovací, již první kontakt se sdělením přihlašovacích údajů do soudního fóra probíhá elektronicky. Pro dosažitelnost tohoto rychlého a levného vedení sporu pro strany bez stálé e-mailové adresy lze první úkony se sdělením přihlašovacích údajů učinit i korespondenčně na adresy uvedené ve smlouvách. Další doručování je automatické, okamžikem vyvěšení podání v elektronickém soudním fóru. Díky úpravě Jednacího řádu Unie nepotřebují strany rozhodčího řízení shánět aktuální adresu svého odpůrce, platná je vždy adresa uvedená ve smlouvě či jiné dokumentaci zakládající pravomoc rozhodce, nebo adresa sdělená oficiálně smluvní stranou Unii v průběhu pokračujícího smluvního vztahu. Za svou dostupnost na uvedených adresách si strany ručí samy a nehrozí tak prodlužování sporů o měsíce a roky jako u soudů.
I klasické rozhodčí řízení trvá v průměru kolem dvou měsíců, což je oproti více než roku u soudů první instance jasný úspěch. Elektronicky vedené řízení lze teoreticky ukončit v termínu do jednoho měsíce, při takové rychlosti se stává spravedlnost skutečně efektivní a smysluplnou. O tom, že elektronické vedení sporů je veřejností vítáno s nadšením, svědčí i poměr těchto sporů k řízení písemnému – v on-line řízení řeší rozhodci Unie takřka 60 % sporů.
Navíc pro klienty komplexního řešení smluvních rizik ARBIT SERVIS CICERO jde elektronické řešení sporů ještě o krok dále, v nové verzi informačního systému bude mít klient okamžitý a aktuální přehled o všech sporech vedených prostřednictvím Unie, včetně informací o stavu sporu a jeho důležitých detailech. Tak klientům Unie zmizí postupně papíry nejen ze spisů v procesu, ale i z jejich přetížených pracovních stolů.
Přiložené fotografie: